Postępowanie wypadkowe lista kontrolna

13 maja 2021 roku miało miejsce kolejne z cyklu spotkanie czwartkowe bez krawata. Wydarzenie organizowane jest przez grupę zaprzyjaźnionych osób w ramach Zespołu Teams, poza oficjalnymi strukturami jako oddolna inicjatywa członków oddziału Kraków.


Tematem eventu było omówienie opracowanej listy kontrolnej badania wypadków przy pracy. To nie arkusz kontrolny, a quasi aplikacja opracowana na potrzeby spotkania.

Dyskusje prowadziły kol. Iwona Pietraszewska i kol. Justyna Bednarczyk, które wspólnie opracowały listę kontrolną. Genezą opracowanego materiału były arkusze kontrolne przesłane do autorek przez Panią Elżbietę Bożejewicz - Prezes ZG OSPSBHP. Opracowana lista kontrolna będzie mogła być wykorzystana przez wszystkich członków OSPSBHP. Lista kontrolna będzie znajdowała się na nowej stronie internetowej Stowarzyszenia.

W tym miejscu należy zauważyć jak wiele pracy i zaangażowania kol. Iwona Pietraszewska  i kol. Justyna Bednarczyk włożyły w opracowanie tej excelowej aplikacji.

  • Jeszcze dwa miesiące temu Iwona i Justyna nie znały się. Efekty spotkania w Zespole Teams i trzy tygodnie wspólnej pracy widać było podczas spotkaniu.

Prowadzące rozpoczęły prezentację od przypomnienia jednego z podstawowych zadań Pracodawcy jakim jest ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosowanie odpowiednich środków zapobiegających podobnym wypadkom.

Zadanie to Pracodawca realizuje poprzez Zespół powypadkowy, który w szczególności ma za zadanie:
dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku;
jeżeli jest to konieczne – sporządzenie szkicu lub wykonanie fotografii miejsca wypadku;
wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego – jeśli pozwala na to jego stan zdrowia;
zebranie informacji dotyczących wypadku od świadków wypadku;
zasięgnięcie opinii lekarza, a w razie potrzeby również innych specjalistów (w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku); zebranie innych dowodów dotyczących wypadku; dokonanie poprawnej kwalifikacji wypadku; określenie środków profilaktycznych oraz wniosków, w szczególności wynikających z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.

Zbieranie informacji polega na uzyskaniu danych z bezpośredniej obserwacji miejsca wypadku, rozmów i oświadczeń świadków, uczestników wydarzenia, osób kierujących pracownikami. Zespół powypadkowy musi pamiętać o unikaniu interpretacji faktów i wyrażania własnej opinii.
Bardzo istotnym elementem pracy zespołu jest uporządkowanie informacji, które pozwolą na odtworzenie przebiegu zdarzeń poprzedzających wypadek i określenie przyczyn, które doprowadziły do wypadku.
Do zobrazowania powiązań przyczynowych dobrze jest zastosować technikę drzewa przyczyn. Drugą zalecaną przez Iwoną i Justyną metodą analizowania przyczyn jest metoda „4 x dlaczego?” lub (jeśli są dostępne) odpowiednie listy kontrolne.

Justyna Bednarczyk przedstawiła praktyczne wykorzystanie excelowej aplikacji – listy kontrolnej na przykładzie wypadku przy pracy osoby sprzątającej w placówce oświatowej.


Justyna opisała wypadek poprzez aplikacyjne podmoduły:

  • dane Poszkodowanego;
  • informację ogólne o ocenianym wypadku;
  • informacja dotyczące zdarzenia;
  • miejsce powstania wypadku;
  • procesy pracy;
  • czynność wykonywana przez poszkodowanego w chwili wypadku;
  • wydarzenie będące odchyleniem od stanu normalnego;
  • wydarzenie powodujące uraz;
  • czynnik materialny będący źródłem urazu;
  • czynnik materialny związany z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego 
  • w chwili wypadku;
  • czynnik materialny związany z odchyleniem;
  • przyczyna wypadku;
  • uraz / ciężkość urazu / wypadku.

Iwona Pietraszewska wyjaśniła zebranym na spotkaniu czwartkowym zalety list kontrolnych:

  • to proste narzędzie do badania wypadków przy pracy;
  • to uproszczony algorytm postępowania w analizie wypadków przy pracy;
  • to przypomnienie o konieczności sporządzenia właściwych dokumentów powypadkowych i zawiadomieniu określonych organów o zaistniałym wypadku.

Niespodzianką opracowanej aplikacji jest jej praktyczne wykorzystanie mi.in do opracowania statystycznej karty wypadku. Efekt pracy może zostać przesłany w pliku pdf do właściwych służb Pracodawcy odpowiedzialnych za sporządzania sprawozdań GUS.

Iwona Pietraszewska zachęciła uczestników spotkania, a było nas 35 osób, do zgłaszania uwag i sugestii do opracowanej aplikacji. Niedługo trzeba było czekać na odzew - od razu na spotkaniu zgłosiły się do pomocy trzy osoby: Elżbieta Bożejewicz, Bogdan Pietrzyk i Stanisław Kiełbowicz. Dziękujemy przesłane po spotkaniu za cenne uwagi.

Spotkanie zgodnie z zaproszeniem adresowane było do osób, które chcą więcej, nie lubią iść przetartymi szlakami i lubią nowe, inne podejście do realizacji zadań służby BHP.
Na zakończenie Zespół Teams zaprosił na kolejne spotkanie czwartkowe bez krawata, które odbędzie się 27.05.2021 r.